W sprawie procedury in vitro

Należy stanowczo powiedzieć, że w sprawie in vitro nie może być kompromisu. Procedura sztucznego zapłodnienia dotyczy bowiem najważniejszej wartości – życia człowieka.

Dzisiejszy wpis chciałbym poświęcić spotkaniu klubu parlamentarnego Platformy Obywatelskiej w Jachrance pod Warszawą, na którym politycy PO debatowali w sprawie in vitro. W Jachrance klub PO spotkał się z premierem Donaldem Tuskiem. Posłowie mieli podjąć decyzję, czy składają jeden projekt (autorstwa Kidawy-Błońskiej) czy dołączą drugi (autorstwa Jarosława Gowina). Obie propozycje legislacyjne są nie do przyjęcia. Projekt pana ministra Jarosława Gowina, wprawdzie w ograniczonym zakresie, ale także dopuszcza procedurę in vitro.

Należy stanowczo powiedzieć, że w sprawie in vitro nie może być kompromisu. Procedura sztucznego zapłodnienia dotyczy bowiem najważniejszej wartości – życia człowieka. Pani poseł Małgorzata Kidawa-Błońska opracowuje propozycje, których skutki byłyby katastrofalne. W jednym z wywiadów autorka projektu przyznała, że nie wie, kiedy zaczyna się życie człowieka. Jeżeli nie posiada Pani podstawowych informacji o rozwoju człowieka, proszę najpierw sięgnąć po encyklopedię dla dzieci czy podręczniki, które obecnie obowiązują w programach do szkół podstawowych, gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych. W pozycjach tych znajdzie Pani potwierdzenie faktu, że życie człowieka zaczyna się w momencie poczęcia. Rozważając jakiekolwiek przepisy prawne, trzeba mieć na względzie tę prawdę. Poniżej pozwolę sobie raz jeszcze przytoczyć informacje zawarte w podręcznikach, a które zawierają informacje o początku ludzkiego życia. Niech wszyscy parlamentarzyści przyswoją sobie wiedzę, którą znają dzieci od szkoły podstawowej:

1. Podręcznik dla klasy 5 szkoły podstawowej Przyrodo witaj!, W. Kofta (red.), Wyd. WSiP: Rozwój zarodkowy i płodowy człowieka: „Ciało człowieka składa się z ogromnej liczby komórek, jednak życie każdej osoby rozpoczyna się od jednej komórki, zapłodnionej komórki jajowej” (s. 200).

2. Podręcznik do biologii dla gimnazjum Puls życia, M. Jefimow (red.), Wyd. Nowa Era: „Rozwój człowieka od poczęcia do narodzin” – tytuł rozdziału (s.198).

3. Podręcznik dla szkoły średniej, liceum „Biologia – tajemnica ludzkiego ciała”, E. Jastrzębska (red.), Wyd. MAC: Rozmnażanie i rozwój człowieka. Główne etapy w życiu człowieka. „Rozwój człowieka rozpoczyna się w momencie poczęcia i trwa przez kolejne stadia rozwoju aż do śmierci” (s.109).

Poniżej przytaczam cytaty z trzech encyklopedii dla dzieci:

a) Encyklopedia Ja i moje ciało. Encyklopedia dla dzieci w wieku 7-10 lat, A. Minkowski, L. Minkowska, Wyd. Siedmioróg: „Podczas ciąży brzuch kobiety cały czas się powiększa, ponieważ rozwija się w nim dziecko. Z dwóch mikroskopijnych komórek powstaje mały człowiek” (s.4).

b) Wielka ilustrowana encyklopedia, Wyd. BUCHMANN. Rozmnażanie się człowieka: „Pierwszych 9 miesięcy życia człowiek spędza we wnętrzu macicy matki. Człowiek rozpoczyna życie jako pojedyncza komórka” (s.162).

c) Encyklopedia wiedzy dla dzieci, Wyd. Papilon: „Dziecko przez 9 miesięcy rośnie w ciele matki i kiedy plemnik połączy się z jajem, zaczyna rosnąć dziecko” (s.108).

Życia każdego z nas rozpoczęło się w momencie poczęcia. Proszę zatem nie pisać i nie wypowiadać się o człowieku używając sformułowania – „zarodek”. W procedurze in vitro zostaje wytworzony „zarodek, embrion, płód ludzki”, czyli człowiek na początkowym etapie rozwoju. Podkreślam raz jeszcze, że procedura sztucznego zapłodnienia nie jest procedurą życia, ale śmierci. W połowie klinik praktykujących wspomaganą prokreację zamrożonych jest ponad 75% zarodków, natomiast szacuje się, że na urodzenie jednego dziecka poczętego metodą sztucznego zapłodnienia przypada około 90 zniszczonych zarodków.

Tylko w Polsce w lodówkach przetrzymywanych jest około 60 tysięcy dzieci na najwcześniejszych etapie rozwoju. Z tych 60 tysięcy szanse na urodzenie będzie miało nie więcej niż 7 tysięcy dzieci[1].

Rzetelnie opracowane dane dowodzą, że dzieci poczęte w wyniku sztucznego zapłodnienia są bardziej narażone na wystąpienie wad wrodzonych. Najnowsze badania, przeprowadzone na grupie ponad 300 tys. dzieci w wieku poniżej 5 lat wykazały, że ryzyko wystąpienia wad wrodzonych u dzieci poczętych naturalnie wynosiło 5,8%, u dzieci poczętych w drodze sztucznego zapłodnienia metodą konwencjonalną – 7,2%, a u dzieci poczętych wskutek procedury ICSI – 9,9%[2].

Domagam się absolutnego zakazu procedury in vitro. Módlmy się o światło, odwagę i mądrość dla naszych parlamentarzystów. Skuteczną i bezpieczną metodą leczenia niepłodności jest, opracowana przez prof. Thomasa Hilgersa w stanach Zjednoczonych, naprotechnologia. Metoda ta jest w pełni etyczna i zgodna z nauczaniem Kościoła katolickiego oraz 3-krotnie tańsza i 2-krotnie bardziej skuteczna w porównaniu z procedurą in vitro. Obecnie, na terenie całego kraju mamy już 8 doktorów medycyny oraz 25 przeszkolonych instruktorów. Ich adresy można uzyskać wchodząc na stronę internetową: www.problemyzplodnoscia.pl. W Polsce działa wiele ośrodków leczenia metodą naprotechnologii, między innymi w Lublinie, Krakowie, Białymstoku i w Warszawie. Zachęcamy do skorzystania z tejże metody oraz do włączenia się w propagowanie jej na poziomie lokalnym i parlamentarnym, aby doprowadzić do zakazu stosowania śmiertelnej procedury in vitro.

Posłuchaj:

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.


Przypisy:

  • Ł. Szymański, In vitro, Wydawnictwo PETRUS, Kraków 2009, s. 37.
  • Por. M.J. Davies, V.M. Moore, K.J. Willson i in., Reproductive Technologies and the Risk of Birth Defects, w: „New England Journal of Medicine” 2012, Vol. 366 No.19, p. 1803-1813.
Kategorie: in vitro, Inicjatywy społeczne, Polityka. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Możliwość komentowania jest wyłączona.